شرکت تک شریکی یا تک نفره

ژانویه 29, 2020 19:19

شرکت تک نفره (OPC)

هر آنچه باید در مورد شرکت یک نفره بدانید ( One Person Corporation)

نویسنده : محمد عالی خانی وکیل شرکت ها

وکیل پایه یک دادگستری

متخصص شرکت ها و قراردادها

شرکت تک شریکی یا تک نفره شرکتی است که تشکیل و بقای آن با یک شخص اعم از حقیقی یا حقوقی امکان پذیر است و به عبارت ساده تر یک نفر آن را تشکیل می دهد و یا پس از تشکیل یک شرکت به هر دلیلی فقط یک شخص به عنوان سهام دار یا شریک شرکت باقی بماند و از نطر قانون این وصعیت قابل پذیرش باشد ، در قوانین ایران در حال حاضر شرکت خصوصی از نوع تک شریک قابل تشکیل نیست . در اروپا به موجب دستورالعمل سال ۱۹۸۹ جامعه اروپایی پذیرش شرکت های یک نفره به کشورهای عضو تکلیف شد .

محمد عالی خانی وکیل شرکت ها

شرکت تک شریک دولتی

در خصوص شرکت های دولتی در ایران بنده محمد عالی خانی به عنوان وکیل شرکت ها می توانم بگویم با توجه به نحوه تشکیل و اساسنامه بعضی از شرکت های دولتی این شرکت ها تک شریکی محسوب می شوند . اما آنچه که از بررسی قانون تجارت و سایر قوانین به دست می آید نشانگر آن است که منع تشکیل شرکت تک شریکی فقط مختص شرکت های خصوصی است و تشکیل شرکت دولتی به صورت تک شریک مانعی ندارد .

محمد عالی خانی

وکیل شرکت ها

شرکت تک شریک خصوصی

تشکیل شرکت تجاری خصوصی از نوع تک شریک در حال حاضر طبق قوانین امکان پذیر نیست . در این خصوص در ماده ۴۷۹ لایحه جدید قانون تجارت در خصوص تشکیل شرکت با مسئولیت محدود با پیروی از قوانین تجارت بین المللی با یک شریک نیز امکان پذیر است که پس از تصویب نهایی این لایحه قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد . در خصوص ماهیت وجود شرکت یک نفره شناسایی تفکیک میان زندگی تجاری و زندگی خصوصی و خانوادگی اشخاص امر مهمی است که وجود شرکت تک شریک را برای رفع برخی از مشکلات ناشی از الزام وجود دو شریک توجیه می کند .

محمد عالی خانی

وکیل شرکت ها

آخرین دیدگاه ها

هنوز نظری درج نشده است. شما اولین نفر باشید.

ثبت دیدگاه شما

نظر خود را درباره این مطلب بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *