اثر کرونا بر شرکت ها

آوریل 6, 2020 23:47

وکیل شرکت : با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان ، شرکت های بسیاری تحت تاثیر پیامدهای مختلف آن قرار گرفته اند . اثر کرونا بر شرکت ها بسیار شدید بوده است . در این نوشته بنده با توجه به تجربه همکاری با شرکت های بزرگ و معتبر قصد دارم تا بخشی از آثار حقوقی شیوع ویروس کرونا و پیامدهای احتمالی بعدی آن را بیان نمایم . بدون شک بیشترین تاثیر را باید در تبعات اقتصادی و مالی آن جستجو کرد . ابتدا سعی می کنیم یک دسته بندی از انواع این آثار ارائه دهم . سپس راجع به هر کدام ازین دسته ها و اقدامات حقوقی مناسب توضیح مختصری عرض خواهم نمود .

مهمترین آثار کرونا بر شرکتها

مهمترین اثر کرونا بر شرکت ها ، آثار مالی ناشی از کاهش درآمدهای شرکت است . کاهش درآمد شرکت بدون شک بر تعهدات شرکت نسبت به اشخاص خارج از شرکت و همچنین نسبت به کارکنان شرکت تاثیر مستقیم دارد . لذا از منظر حقوقی یکی از انواع آثار کرونا در روابط شرکت وکارکنان و ایمنی و بهداشت محیط کار و سلامت کارکنان است ، در این خصوص بسیار ضرورت دارد که شرکت ها از تکالیف و مسئولیت های خود نسبت به کارکنان و اشخاص ثالث اگاه باشند تا اقدامات مناسب را انجام دهند .

از دیگر انواع آثار کرونا بر شرکت ها احتمال نیاز به تعدیل نیروهای کاری است که اگر بدون رعایت موارد قانونی صورت پذیرد ، تبعات قانونی بعدی را برای شرکت به دنبال دارد . یکی از مهمترین آثار ، ایجاد دشواری در انجام تعهدات و پرداخت های مالی و سایر انواع تعهدات است که می تواند منجر به ایجاد دعاوی حقوقی و ایجاد اختلافات قانونی گردد . شاید در نهایت بدترین وضعیت قابل تصور برای یک شرکت که ممکن است ناشی از آثار کرونا باشد ورشکسته شدن شرکت است .

توصیه های قانونی راجع به اثر کرونا بر شرکت ها

با توجه به مواردی که در فوق بیان گردید ، توصیه می گردد شرکت ها هر چه زودتر نسبت به تمهیدات قانونی اقدام نمایند تا از بروز مشکلات احتمالی بعدی پیشگیری کنند . بسیار جای تاکید است که از هم اکنون با یک مشاور حقوقی و وکیل زبردست در حوزه شرکت ها همکاری نمایید تا ساز و کارهای قانونی مورد نیاز جهت آمادگی لازم و کاهش هر چه بیشتر تبعات موارد بالا تمهید گردد . همواره لازم می دانم به شرکت ها توصیه نمایم که پیشگیری در مسایل قانونی بسیار به صرفه تر و مفید تر از درمان است . امیدوارم مطالب بیان شده برای استفاده شرکت ها و علی الخصوص مدیران شرکت های تجاری مفید باشد .

محمد عالی خانی

وکیل پایه یک دادگستری

متخصص شرکت ها

رفتن به نوار ابزار